Leidinggeven op afstand? Zo wordt thuiswerken een succes!

Ready, set & thuiswerken Zo, we mogen weer! De vakantie is voorbij en we kunnen weer met een leeg hoofd aan de slag. ‘Ja, was het maar zo’n feest,’ denken sommige medewerkers en leidinggevenden. Het thuiswerken roept gemengde reacties op. Waar de een het een verademing vindt, kan de ander wel huilen. De ene werkt in zenmodus door, terwijl de ander verdrinkt in totale ‘isolatie’. Het is een soort van zzp’er-schap waartoe je onvrijwillig verplicht wordt. Hoe houd jij als werkgever de mensen zodanig aan boord? Met andere woorden hoe maken we het beste van de thuiswerksituatie?

1 size fits all…. we wish
Was het maar zo, één maat die ons allemaal past. Hoe de situatie van jouw medewerker er ook uitziet: er wordt een groot beroep gedaan op ieders aanpassingsvermogen, wat kan zorgen voor spanning en stress. Uit RIVM onderzoek weten we dat het overgrote merendeel van mensen uit zichzelf – zonder professionele hulp – herstelt van een ingrijpende gebeurtenis. Ons advies naar zowel de werkgever als de medewerker is dan ook: probeer hierop te vertrouwen.

Vertrouwen is voor beide kanten een sleutelwoord in deze nieuwe situatie. Voor leidinggevenden is het managen op afstand wennen, mede veroorzaakt door de trial-and-error-periode van de afgelopen maanden. Medewerkers die thuiswerken zijn voor lange tijd ‘uit beeld’, waardoor het minder makkelijk is om controle uit te oefenen. Veel leidinggevenden vragen zich daarom nu terecht af: hoe beoordeel ik mijn werknemer over een langere periode, waarin er nauwelijks één-op-één-contact is geweest?

Op hun beurt geven een aantal medewerkers in een onderzoek van TNO aan dat ze een gebrek aan vertrouwen van hun leidinggevende ervaren. Dat is jammer, want het vertrouwen dat je medewerkers nu krijgen en het begrip dat je nu toont, zal zich op langere termijn uitbetalen in minder stress en een hogere betrokkenheid. Medewerkers hebben hun rechten, maar ook hun plichten.

Als werkgever mag je van een medewerker verwachten dat diegene tijdig aan de bel trekt, wanneer hij of zij ergens mee zit. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Juist daarom is het belangrijk om een open gesprek te stimuleren, om zo een vertrouwensband op te bouwen. Laat je medewerkers concreet maken waar ze tegenaan lopen. En peil bij collega-leidinggevenden of deze zaken bij hen ook spelen.

Ons advies
Nú is het de tijd om heldere kaders te stellen, zodat jij je medewerkers op afstand (beter) kunt aansturen. Wellicht zijn er al zaken waar je in het voorjaar tegenaan bent gelopen, die je in de toekomst graag anders ziet.

Als professionals in personeelszaken bieden we je graag een adviesgesprek aan, waarin we jou concrete arbo- en HR handvatten bieden waarmee je verder kunt. Zodat jij van de komende thuiswerkperiode een succes kunt maken. Uiteraard is het mogelijk om dit gesprek op afstand te voeren. Bijvoorbeeld telefonisch, via Teams of een andere optie die jouw voorkeur heeft. Je kunt ons bereiken via 085 – 44 44 330 of kijk voor meer informatie op www.pdcveghel.nl/thuiswerken.

Tot slot: let op elkaar, houd je waar mogelijk aan de maatregelen, maak er het beste van en blijf gezond!

Bron
RIVM: https://www.rivm.nl/ivccorona/mirror-zelftest
TNO: https://www.monitorarbeid.tno.nl/coronacrisis/blogleidinggeven