Dag 2 | PDC en Van Lith Supplies werken samen aan uw bureau(stoel)

Op de tweede dag van de Week van de RI&E belichten we de voordelen van een werkplekonderzoek. Uw werknemer heeft een goede werkplek nodig om zijn werk optimaal uit te kunnen voeren. Het kan echter voorkomen dat bepaalde lichamelijke klachten of ziekteverzuim terug te voeren zijn op de werkplek.

Waarom een ergonomische werkplek belangrijk is
Veel werkplekken zijn praktisch ingericht en gericht op het uitvoeren van het werk. Dat hoeft geen probleem te zijn, als de werkplek niet langdurig wordt gebruikt. Als uw werknemer echter dagelijks langdurig op dezelfde plek aan het werk is, is het nemen van maatregelen erg belangrijk. Langdurig werken in dezelfde positie levert na verloop van tijd voor iedereen lichamelijke klachten op. Denk hierbij aan een verhoogde kans op arm-, nek-, rug- of schouderklachten. Door middel van (preventieve) werkplekonderzoeken worden dit soort klachten voorkomen of wordt uitval als gevolg van ziekte zo veel mogelijk teruggedrongen.

Voor ons als gecertificeerde arbodienst zijn de bovengenoemde voordelen veel waard omdat verzuimpreventie u als onze klant veel geld en tijd kan besparen. Daarom maken we ons sterk voor een ergonomische werkplek voor iedereen. Het aanvragen van een deskundig werkplekonderzoek is heel eenvoudig en snel in te plannen. Zo plukt u al snel de vruchten van onze gedegen onderzoeken en onze praktische adviezen.

Samen met PDC en Van Lith loopt het werkplekonderzoek op rolletjes
Zodra PDC bij uw werknemer een werkplekonderzoek heeft uitgevoerd brengen we schriftelijk een advies uit.. Vaak komt uit het advies dat er aanpassingen nodig zijn. We hebben ervoor gekozen om samen te werken met Van Lith Supplies uit Veghel. Ze hebben een uitgebreid assortiment aan ergonomische hulpmiddelen, bureaus en bureaustoelen.

In deze Week van de RI&E hebben wij samen met hen een actie opgezet. Van Lith Supplies biedt voor werkplekonderzoeken uitgevoerd door PDC een inruilactie aan voor uw oude bureaustoelen. Met deze actie dragen we niet alleen bij aan de gezondheid van uw werknemers, maar krijgt uw oude bureaustoel ook een andere passende bestemming en dragen we met zijn allen een steentje bij aan het milieu.

Wilt u meer informatie over deze inruilactie, lees dan hier verder.

Bij PDC kunt u rekenen op een grondig onderzoek naar de meest ergonomische werkplek voor uw werknemer. Alle onderzoeken beginnen met een uitgebreid intakegesprek; onze medewerker maakt kennis met de medewerker en brengt aan de hand van een checklist eventueel fysiek belastende factoren in kaart. Daarna wordt een uitgebreide risico inventarisatie gemaakt van alle factoren, die van invloed zijn op de (lichamelijke) klachten. De PDC medewerker inventariseert ook de werksituatie, de werkplekinrichting en werkorganisatie van de medewerker.

Helder en concreet advies over ergonomisch werken
De uitkomsten van de checklist leggen we schriftelijk vast en de resultaten van het gehele werkplekonderzoek rapporteren we aan zowel werknemer als werkgever. In het rapport staat een helder en concreet ergonomisch advies over de benodigde aanpassingen aan de werkplek. Het advies is daarnaast ook gericht op de werkomstandigheden, de werkhouding en de werkwijze van de medewerker.

De resultaten van het complete onderzoek worden uiteraard ook uitgebreid met de werknemer geƫvalueerd. Onze deskundige helpt vervolgens bij het ergonomisch instellen van de werkplek. Het is ook van belang dat de medewerker zich bewust is van de knelpunten binnen de werkomgeving. De werknemer kan vervolgens zelf de werkplek optimaal inrichten en daarmee ook in de toekomst lichamelijke klachten voorkomen.