Voldoet uw verzuimbeleid (nog) wel?

Natuurlijk heeft u een verzuimbeleid, netjes opgesteld zoals de regels dat voorschrijven. Maar als dat beleid geen verbetering van ziekteverzuimcijfers laat zien, dan voldoet het niet. Ieder bedrijf is aan veranderingen onderhevig, ook dat van u. Wordt het verzuimbeleid hier niet frequent op getoetst, dan kan dat verouderen.



Als dat bij u het geval is, dan is het tijd om uw beleid nu opnieuw aandacht te geven. Want wanneer uw verzuimbeleid aansluit op uw bedrijf, dan levert dat u een positief resultaat. Zolang dat nog niet is, en de return on investment is dus negatief of nihil, is het zaak dit echt aan te pakken. Totdat u dat doet, verliest u structureel geld.

Weerslag op het bedrijfsresultaat
Zieke medewerkers kosten u een aardig vermogen. Dat heeft zijn weerslag op het bedrijfsresultaat. Blijven medewerkers lang ziek, dan moet u nieuwe krachten inzetten die natuurlijk niet exact weten hoe alles bij u reilt en zeilt. Deze nieuwe krachten worden ingewerkt door andere medewerkers, en dat kost allemaal tijd en geld. Soms is het nodig dat die nieuwe krachten ook nog een opleiding krijgen. Voordat uw onderneming weer op volle kracht kan draaien, bent u weer een aardige periode verder. Maar ook als medewerkers korte tijd ziek zijn, heeft dat een weerslag op het bedrijfsresultaat. Helemaal als dat korte verzuim regelmatig voorkomt.

Zijn de ziekteverzuimcijfers aan de hoge kant en blijken die cijfers toch redelijk consequent aan te houden, dan is het zaak om te onderzoeken wat aan dit kortdurende en langdurende verzuim ten grondslag ligt. U maakt namelijk allerlei kosten terwijl u ondertussen ook de druk voelt toenemen op het andere personeel.

Een passend verzuimbeleid zorgt voor een geoptimaliseerde ROI
Wij van PDC staan onze klanten actief bij, bij het actualiseren, opstellen en implementeren van een passend verzuimbeleid. Een van onze uitgangspunten hierbij is dat we het verzuim zo min mogelijk willen medicaliseren; dus hoe sneller en actiever we kunnen meedenken, hoe eerder we ontdekken of het verzuim bijvoorbeeld wel of niet medisch is. Zo kan al op heel korte termijn worden bepaald of de bedrijfsarts ingeschakeld moet worden. Het moment dat dat gebeurt ontstaat er namelijk een spanningsveld. Behandelaars richten zich vooral op de gezondheid, terwijl de bedrijfsarts kijkt naar de mogelijkheden van werkhervatting, al dan niet met aanpassingen. Daar kan een meningsverschil met een zieke medewerker dus op de loer liggen. Een goed en passend verzuimbeleid kan ervoor zorgen dat het inschakelen van bijvoorbeeld de bedrijfsarts veel doelmatiger wordt. En zo zijn er meer aandachtspunten die wij voor onze klanten goed analyseren.

Vanuit die aandachtspunten kunt u uw ROI (return on investment) optimaliseren, terwijl we samen op een positieve en constructieve manier bijdragen aan de gezondheid van uw onderneming. Wij geven namelijk samen met onze klanten veel aandacht aan de preventie van verzuim. Met bewezen succes. Zoals bij Variant Schoonmaakservice in Deurne, een familiebedrijf met 380 medewerkers en drie afdelingen: schoonmaak, glaswasservice en facility. Het landelijk ziekteverzuimpercentage in de schoonmaak is 5,6 procent. Bij Variant Schoonmaakservice is dit 4,1 procent. Opmerkelijk laag in de schoonmaaksector. De kracht van het verzuimbeleid bij dit bedrijf ligt o.a. in de persoonlijke betrokkenheid van de leidinggevenden, de fysiotherapeut en cursussen. Zo heeft ieder bedrijf een andere kracht die het ziekteverzuim kan terugdringen, laag houden en de ROI van het beleid kan optimaliseren.

(Lees het artikel ‘De verzuimregeling is voor werkgevers te star', waarin directeur Mario Wijnen en HR-adviseur Anja Lawera van PDC worden geïnterviewd.)

Kansen vertalen in winst die voelbaar blijft: stap over naar PDC als arbodienstverlener
Wij van PDC hebben als arbodienstverlener, dezelfde mindset als die van u. Ook wij streven ernaar dat u zo snel mogelijk op volle kracht met uw onderneming in de markt kunt opereren. Dat betekent dat wij snel schakelen: we pakken problemen van A tot Z aan en zorgen er meteen voor dat dergelijke problemen  niet meer voorkomen. Vanwege onze allround kennis op het gebied van HR, operationeel, strategisch en arbeidsjuridisch, kunnen we meteen doordenken naar de volgende stap. Al onze klanten en relaties weten het, we gaan hierbij echt heel ver: we bekijken alle mogelijkheden en pakken aan wat het beste bij uw bedrijf past: u krijgt altijd advies op maat van uw vaste contactpersoon.

U leest al dat wij niet zomaar een arbodienstverlener zijn. Wij gaan tot het uiterste en vertalen kansen in winst die op de lange termijn ook nog voelbaar is. Bent u benieuwd naar onze aanpak? Wij komen graag vrijblijvend bij u langs om kennis te maken.  Neem even contact op via 085 4444 330 en we maken graag een afspraak.

Waarschijnlijk weet u al dat u binnenkort kunt overstappen van arbodienstverlener. U heeft de mogelijkheid om pro forma uw keuze voor 30 september kenbaar te maken. Wij helpen u daar graag bij.

Wij delen onze kennis: doe mee met de Werktafel
PDC organiseert regelmatig webinairs, Werktafels en Kennissessies, waarbij wij die aandachtspunten oppakken die u altijd weer op een praktische manier verder helpen. Onder andere onderwerpen als ‘Effectieve vacatureteksten schrijven’, ‘Arbowetswijzigingen’, ‘Aan de slag als preventiemedewerker’, ‘Houd uw medewerkers van jong tot oud betrokken’ zijn al aan bod gekomen.

Voor een selecte groep mensen organiseren wij op 15 november 2018 de werktafel ‘Stop met duurzame inzetbaarheid maar creëer vandaag uw eigen bevlogen medewerkers!’ Tijdens deze werktafel gaan wij met u aan de slag om een op maat plan voor de duurzame inzetbaarheid binnen uw bedrijf op te stellen.

Wilt u weten hoe u hier dit er uitziet en hoe u kunt deelnemen? Lees dan hier meer over de Werktafel ‘Bevlogen medewerkers’ en schrijf u in voor onze sessie!

Meld u zich nu al aan om zeker te zijn uw deelname: er is plaats voor 10 personen.